“SMWO geeft mij de kans om mijn passie voor jongerenwerk in de praktijk te brengen.”
Jordy, 24 jaar, is volop bezig om een verschil te maken in het leven van jongeren. Hoe Jordy hier terecht is gekomen? Door zijn opleiding in Maatschappelijke Zorg aan Scalda ontdekte hij het veelzijdige werk van SMWO. “Dit sprak mij enorm aan en zag ik mijzelf zeker doen in de toekomst,” vertelt hij enthousiast. Na een aantal gesprekken met SMWO in 2022 en 2023 kreeg Jordy de kans om binnen het jongerenwerkteam te starten en zich verder te ontwikkelen. “Het mooie is dat ik nu kan werken én leren, wat voor mij het beste van twee werelden is.”
Geen een dag is hetzelfde
Het werk van Jordy is allesbehalve routine. “Het hangt af van de dag,” zegt hij. “De ene dag zit ik in besprekingen rondom jeugd, andere dagen organiseer ik activiteiten of evenementen voor jongeren. Dit kan uiteenlopen en maakt het werk voor mij aantrekkelijk. Ik houd van die afwisseling.”
De doelgroep aanspreken
Het werken met jongeren brengt elke dag nieuwe inzichten en gesprekken. Door zijn relatief jonge leeftijd kan Jordy goed aansluiten bij de leefwereld van deze jongeren. “De jongeren zijn tussen de 4-23 jaar wat goed helpt om aan te sluiten bij hun belevingswereld. Daardoor kan ik gemakkelijker een band met hen opbouwen, hoewel dit sterk gebaseerd is op wederzijds vertrouwen,” legt Jordy uit.
Later in het gesprek komt Jordy terug op het stukje ‘vertrouwen winnen’.
De ondersteuning van SMWO in het traject
Bij SMWO voelt Jordy zich gesteund door een werkklimaat dat leren en ontwikkelen stimuleert. “Ik krijg de ruimte om mezelf te ontwikkelen,” vertelt Jordy. Hij benadrukt niet alleen dit voordeel, maar spreekt ook over de samenwerking met een coach die altijd klaar staat om mee te denken. “We nemen samen mijn portfolio opdrachten door. Waarna ze mij helpt om deze passend te maken binnen de context van mijn werkzaamheden en competenties die ik moet behalen. Daarnaast zorgen we dat het direct aansluit bij de actuele thema’s die spelen op de werkvloer,” licht Jordy toe. “Niet alleen kan ik mijn schoolopdrachten efficiënter invullen, maar het maakt ook de leerstof relevanter en laat mij zien op welke manier mijn kennis meteen impact heeft.”
Naast dat Jordy er zelf van leert, leren zijn collega’s ook van zijn kennis, ideeën en opdrachten. “Wanneer ik nog extra achtergrondinformatie nodig heb kunnen we er samen naar kijken.”
Vaardigheden ontwikkelingen door ervaring
Eerder sprak Jordy al over vertrouwen. Hij legt verder uit dat dit een belangrijke vaardigheid is die hij ontwikkelt tijdens zijn werk-leertraject bij SMWO. “Ik probeer echt voor die persoonlijke aandacht te gaan en zo een vertrouwensband op te bouwen,” legt hij uit. “Zo zoek ik tijdens coaching naar persoonlijke raakvlakken in het contact met de jongeren, waardoor ze zich betrokken en op hun gemak voelen hun verhalen, gedachtes en uitdagingen te delen.” Door deze persoonlijke aanpak te combineren met het aanleren van gesprekstechnieken, leert hij effectief te werken met jongeren die uiteenlopende uitdagingen hebben.
Een goed praktijkvoorbeeld is zijn werk met een jongere die in een complexe thuissituatie zit. “Om die band op te bouwen bedenk ik activiteiten die de situatie voor deze jongere helpen verbeteren. Het mooie is dat ik mijn studieopdracht daar weer perfect aan kan koppelen,” legt Jordy uit. Hij vult aan: “Het is bijzonder om te zien hoe leren en werken samenkomen in dit soort projecten, waarin het opbouwen van zo’n sterke band zo’n centrale rol speelt,” zegt Jordy trots.
Ruimte voor kansen en deze aangrijpen
Een van de andere opvallende projecten die Jordy binnen SMWO heeft mogen opzetten, is het slim inzetten van technologie. Dit vormt een onderdeel van zijn opleiding. “Ik merkte dat jongeren WhatsApp nauwelijks meer gebruiken. Snapchat sluit beter aan bij hun leefwereld en biedt snellere communicatie.” Het project is inmiddels volledig geïntegreerd in het jongerenteam van SMWO. Jordy licht toe hoe Snapchat wordt ingezet: “We gebruiken het om met jongeren te communiceren. Denk aan het promoten van activiteiten en evenementen, om de openingstijden van het jeugdcentrum aan te geven en onze aanwezigheid in de stad te melden.”
Verder vertelt Jordy over de vakgroep waar hij aan deelneemt met jongerenwerkers van Schouwen-Duiveland. “In deze vakgroepen gaan we onder andere ook in gesprek over van welke ontwikkelingen we kunnen leren en hoe we deze kunnen integreren. Zo deden we dat ook met Snapchat. Zij maken daar ook gebruik van op dit moment. Dit laat zien dat we elkaar versterken met onze kennis.”
Naast deze kansen die Jordy krijgt, neemt hij ook deel aan intervisiesessies binnen SMWO. Tijdens deze bijeenkomsten brengen zijn collega’s uit andere werkgebieden casuïstiek in om gezamenlijk te bespreken. “De laatste keer bracht ik een vraagstuk in over het bewaren van professionele afstand. Dit deed ik omdat ik, zoals eerder aangegeven, dicht bij de doelgroep sta,” deelt Jordy. Dankzij deze sessies leert Jordy om vraagstukken vanuit een breder perspectief benaderen, mede door de input van collega’s uit verschillende disciplines, zoals Sociaal Juridische Dienstverlening en Maatschappelijk Werk.
Positieve ontwikkeling
Jordy kijkt positief naar zijn verdere ontwikkeling bij SMWO. “Hoe langer ik in het vak zit, hoe beter ik het kan uitvoeren. Mijn netwerk breidt zich uit, mensen leren mij beter kennen en weten waar ik voor sta,” vertelt Jordy met overtuiging. Het is duidelijk dat het werk- en leertraject Jordy een stevige basis biedt voor de toekomst. Hij sluit af: “Ik zou het iedereen aanraden. Je verdient geld, wat je aan theoretische kennis opdoet kan je direct toepassen én je leert van collega’s met expertise.”