Column sociaal juridische dienstverlening december

Reptielenbrein

Door Ishara Esajas, sociaal juridische dienstverlening, SMWO

We hebben het allemaal weleens. Je ziet (online) een product voorbij komen wat een koopje lijkt te zijn. Vaak heb je het product helemaal niet nodig, maar omdat het flink is afgeprijsd koop je het toch. Onlangs hebben wij, sociaal juridische dienstverleners, tijdens een interessante training geleerd dat dan je reptielenbrein aan het werk is. Dit is het oudste gedeelte van de hersenen. Ons brein bestaat grofweg uit drie hersendelen: het rationele brein, het emotionele brein en het reptielenbrein. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor onbewuste keuzes die mensen dagelijks maken. Door goed doordachte verkooptrucjes wordt het reptielenbrein geprikkeld, bijvoorbeeld via sociale media, om mensen te overtuigen om (onnodige) aankopen te doen.

Vermoedelijk was het reptielenbrein van mevrouw aan het werk toen zij in de problemen kwam door een aankoopbeslissing. Mevrouw komt bij mijn collega op het spreekuur voor hulp. Ze was online aan het browsen en kwam toen een product tegen wat verkocht werd door een Chileense webshop. Dit product was daar slechts €14.70 terwijl het hier in Nederland vele malen duurder is. Een fantastische aankoop, dacht mevrouw.  

Mevrouw bestelt nietsvermoedend het product. Wanneer zij een bericht krijgt dat zij invoerrechten moet betalen, gaan de alarmbellen rinkelen. Voor producten van buiten de EU betaal je namelijk pas invoerrechten zodra het product €150,- of meer kost. Mevrouw vraagt zich af waarom zij voor zo een goedkoop product invoerrechten moet betalen.

Na enig onderzoek wordt duidelijk wat het probleem is. Mevrouw was in de veronderstelling dat de aankoop 15.000 Chileense peso’s kostte (omgerekend €14.70). Het bleek echter te gaan om 15.000 euro. Omdat het Chileens recht voor deze aankoop van toepassing is, is het nog maar de vraag in hoeverre mevrouw haar rechten als consument worden beschermd.

Mijn collega zoekt uit hoe zij de aankoop kunnen ontbinden. De invordering blijkt te lopen via Paypal. In bepaalde gevallen wordt de consument toch beschermd door een geschil te openen. Er zijn een aantal gronden waarop de aankoop ongedaan gemaakt kan worden. In dit geval kan het door de levering van het product te weigeren. Mevrouw heeft het pakket op dat moment nog niet in ontvangst genomen en geen invoerrechten betaald.

Het wordt gelukkig geen sobere kerst voor mevrouw want het draait uit op een financiële meevaller. De zaak is onderzocht en in het voordeel van mevrouw gesloten. Het product zal geretourneerd worden naar de Chileense afzender en mevrouw is het aankoopbedrag niet meer verschuldigd.

Wil je weten of wij jou kunnen helpen bij een juridisch of financieel probleem? Dan doe je er goed aan om contact op te nemen met een sociaal juridisch dienstverlener. Dit kan door te bellen met het Informatiepunt van SMWO via telefoonnummer 0113 -277 111.