Column sociaal juridische dienstverlening februari
De vraag achter het praktische
Door Ishara Esajas, sociaal juridische dienstverlening, SMWO
Mensenwerk is bijzonder en veelzijdig werk. Wat het bijzonder maakt, is dat afspraken vaak anders lopen dan verwacht en dat de mensen die je ontmoet enorm verschillend zijn. Je raakt in gesprek, leert nieuwe dingen en soms leer je ook de mens achter de hulpvraag kennen.
Als sociaal juridisch dienstverlener ben ik toch gauw geneigd om met name aandacht te geven aan de praktische zaken bij een cliënt. Heeft diegene voldoende inkomen? Zijn er schulden? Is er nog ergens recht op? Vragen die in het korte tijdsbestek van een uur uitgezocht en beantwoord moeten worden. Dat is een reden om zeer gefocust te zijn op ‘het praktische’ van een voorliggende hulpvraag. Ik geef dan ook toe dat ik mij er weleens schuldig aan maak om de vraag áchter die vragen niet te zien.
Dit realiseerde ik mij des te meer toen ik bij een oudere dame op huisbezoek was. Ik ben voor administratieve en financiële zaken een aantal keer bij mevrouw geweest en ze kletst er tijdens die bezoeken vrolijk op los. Ze heeft een hoop te vertellen over de dingen die zij vroeger heeft meegemaakt. Terwijl ik ondertussen op verschillende websites speur naar de documenten die nodig zijn voor haar hulpvraag, luister ik naar de verhalen. Ze komt op mij over als een vrolijke en lieve oudere dame die heel positief in het leven staat. Als ik afrond, vraagt ze mij wanneer ik weer kom. Mevrouw heeft verder geen hulpvragen voor mij dus vertel ik haar dat het traject stopt. Ik merk aan haar dat ze het daar moeilijk mee heeft. Daarom spreken we in plaats te stoppen nog een keer af.
Als ik weer langskom staat de koffie al klaar. Ditmaal geen juridisch geneuzel van mij. Ik vraag haar hoe het nu écht met haar gaat. Dan blijkt dat mevrouw zich ontzettend eenzaam voelt. Ze vindt het lastig om nieuwe contacten te maken op haar leeftijd en mijn bezoekjes aan haar geven haar steun omdat ze er naar uit is gaan kijken. Ze heeft wel huishoudelijke hulp thuis maar dat voelt heel gehaast. ‘Die mensen komen niet voor een kletspraatje’, zegt ze. Ik voel me toch een beetje schuldig omdat ik daar eigenlijk ook niet voor kom. Als ik aan mevrouw vraag of zij het leuk zou vinden om in contact te komen met een vrijwilliger, geeft zij aan dat ze dat graag zou willen. Ik zoek het een en ander uit en vind een organisatie waar vrijwilligers zich hebben aangemeld om in contact te komen met eenzame ouderen.
Samen doorlopen we de aanmelding en spreken we af dat we na een paar weken weer contact hebben om te kijken hoe het gaat. Een maand later bel ik met mevrouw. ‘Ik ben zó blij! We zijn vorige week samen wezen wandelen. Dat heb ik al heel lang niet meer gedaan’ vertelt mevrouw aan de telefoon over haar vrijwilligster. Heel fijn dat er zulk mooi werk wordt verricht door deze vrijwilligers. Ik heb ook weer wat geleerd. Verder doorvragen en oog hebben voor wat er achter een praktische hulpvraag schuilt, kan in sommige gevallen óok heel belangrijk zijn.
Wil je weten of wij jou kunnen helpen bij een juridisch of financieel probleem? Dan doe je er goed aan om contact op te nemen met een sociaal juridisch dienstverlener. Dit kan door te bellen met het Informatiepunt van SMWO via telefoonnummer 0113 -277 111.